Tuesday, October 5, 2010

Masa itu Kehidupan

Sudah lama saya tak update blog ni.. dah bersawang pun blognya..

Pejam celik pejam celik dah nak hujung tahun.. banyak perkara yang berlaku 3 - 4 bulan kebelakangan ini yang tak mungkin dapat saya kisahkan satu persatu di sini..

Baru-baru ini adik saya yang belajar di Egypt telah pulang untuk tahun kedua. We all here really miss u. Saya sangat berharap agar segala urusan beliau berjalan lancar..

Muhammad Ziyad, anak soleh penyejuk mata & penenang hati ummi & abi dah semakin membesar.. Saya & suami sangat berharap agar bukan fizikalnya sahaja membesar tapi turut akal & akhlaknya membesar dengan sihat dalam lindungan Allah SWT.

Sekarang, Ziyad dah boleh menyebut one until ten, ABC until Z without missing any number or letter. Skrg dia tengah melengkapkan bacaan huruf hijaiyahnya yang masih ada beberapa huruf yang belum boleh disebut/diingat dengan baik. Sudah pandai mengucap kalimah syahadah & menghafaz alFatihah (walaupun dalam versi pelatnya sendiri). Rajin minta dibacakan story books & menulis.

Satu lagi perkara yang masih perlu dipraktikkan padanya ialah - stand/sit still in any event or crowds. Ziyad sangat aktif dan otaknya sentiasa berfikir tentang apa aktiviti yang boleh dia buat selain duduk diam je. Cuma yang perlu diterapkan sekarang pada dia ialah adab dalam majlis. A bit difficult i think for a active boy like him..

Till then.. hope to write again very soon.. =)

Tuesday, June 1, 2010

Mengapa Allah masih belum bagi kemenangan kepada umat Islam???


Sama-sama kita muhasabah diri kita... Kita berdoa & minta dari Allah tapi dalam masa yang sama kita bermaksiat kepada Allah..

Ada di antara kita, mengutuk Yahudi tapi dalam masa yang sama bercouple, bergaul bebas tanpa batasan dengan yang bukan muhram.. Bersentuhan & berpegangan tangan..

Sedar atau tidak, kita banyak membazir sedangkan saudara kita di Al-Quds, betapa susahnya mereka untuk mendapatkan sesuap makanan..

Kita hanya berkata bahawa rakyat Palestin itu saudara kita tapi APA YANG KITA DAH LAKUKAN UNTUK BANTU MEREKA???

Nak doa & baca qunut nazilah setiap kali solat/selepas solat pun susah..

Kalau tak tahu baca dalam bahasa Arab, tiada masalah kalau doa dalam bahasa melayu selepas solat..

Yang penting kesungguhan & keikhlasan kita dalam berdoa..

Nak boikot barangan Israel pun susah sedangkan saudara kita di Al-Quds sedang bermati-matian menentang Yahudi laknatullah..

Sedar tak sedar, banyak barangan Yahudi yang kita guna setiap hari - NESTLE, McDONALD, COCA COLA, L'OREAL, DANONE, DISNEY, SARA LEE . Maka, mulai hari ini, BOIKOTLAH BARANGAN ISRAEL!!!

MUSLIM YOUTH SUMMER CAMP (MySC)


1. SEMPENA CUTI SEKOLAH YANG BAKAL TIBA, KELAB REMAJA ISMA (KRIM) CAWANGAN IPOH AKAN MENGADAKAN MUSLIM YOUTH SUMMER CAMP (MySC) PADA 5, 6 DAN 7 JUN 2010.

2. BERTEMPAT DI KEM TOK SAKAH, TELOK SENANGIN, PANTAI REMIS, PERAK.

3. MySC INI TERBUKA KEPADA SEMUA REMAJA YANG BERUMUR ANTARA 13 HINGGA 17 TAHUN.

4. OBJEKTIF PERKHEMAHAN INI IALAH :

* Menanam kefahaman Islam yang syumul dalam diri remaja
* Menjana ikatan ukhwah dalam kalangan remaja
* Membina keyakinan diri sebagai pewaris perjuangan masa depan
* Memiliki tubuh badan yang ideal sebagai seorg muslim yang kuat

5. UNTUK MAKLUMAT LANJUT, HUBUNGI :
* Mohd Shahfi Fauzee Bin Ismail DI TALIAN 013- 5962011 atau

* Syed Salahuddin Bin Syed Ayob DI TALIAN 019- 4941338

* Atau boleh LAWATI LAMAN http://krimperak.blogspot.com


Pelbagai aktiviti menarik menanti peserta! Melalui aktiviti-aktiviti yang telah diatur, insyaAllah para remaja akan mendapat manfaat yang banyak dari segi jasmani mahupun rohani.

Qunut Nazilah


أللهم إنا نجعلك فى نحور أعداإنا

ونعوذبك من شرورهم

Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kami Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka


اللهم بددشملهم وفرق جمعهم

وشتت كلمتهم وزلزلاقدامهم

وسلطعليهم كلبامن كلا بك

Ya Allah, Leburkanlah kumpulan2 mereka Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka Goncangkan pendirian mereka Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka


يا قهار يا جبار يامنتقم

Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa Wahai tuhan yang bersifat murka


يا ألله يا ألله يا ألله

Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,


ويامجري السحاب

وياهازمالاٴحزاب

إهزمهم وانصرنا عليهم

Wahai tuhan yang menurunkan kitab, Wahai tuhan yang mengarakkan awan Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab Kalahkan mereka Kalahkan mereka Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka.


Bacalah doa qunut nazilah ini setiap kali solat kita. Janganlah kita lupa mendoakan saudara2 kita di Palestin. Moga Allah memberi mereka kekuatan & kesabaran. Ya Allah, temukanlah mereka dengan syahid atau menang mengatasi kaum kuffar. Amiin..

Kuatkan Semangat Juangmu, wahai pejuang agama Allah


  • Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang seperti sia-sia, Allah taala tahu betapa keras kau sudah berusaha.
  • Ketika kau sedang menangis dan hatimu terasa pedih, Allah taala telah menghitung air matamu..
  • Jika kau fikir bahawa hidupmu sedang menghitung sesuatu dan waktu terasa berlalu sahaja…Allah sedang menunggu di sampingmu.
  • Ketika kau fikir kau telah berusaha sesungguhnya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi, buntu fikiranmu..Allah mempunyai jawapannya.
  • Ketika segalanya menjadi sesuatu yang tidak masuk akal… dan kau merasa tertekan, Allah sentiasa bersamamu, hadirnya menenangkanmu.
  • Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan, sebenarnya Allah sedang berbisik kepadamu
  • Ketika sesuatu berjalan dengan lancar..dan kau ingin sekali mengucapkan syukur, Allah pun memberkatimu
  • Ketika sesuatu yang indah terjadi dan jiwamu dipenuhi ketakjuban…Allah akan tersenyum kepadamu
  • Ketika kau punyai tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi, Allah telah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu yang indah..
  • Oleh itu ingatlah wahai insan yang bergelar pejuang agama tuhan, di mana pun kau berada, Allah mengetahui dan senantiasa berada di sampingmu.

Sunday, May 30, 2010

Teluk Senangin

Tak dalam sangat airnya..


Haa.. Ziyad main pasir..


Berjalan menelusuri pantai


Macam filem hindustan



Apa yang boleh saya lakukan dengan kayu ini???


Ziyad was really having fun at Teluk Senangin last weekend..


video


Wednesday, May 26, 2010

Handphone hilang???

Ziyad dengan Zebranya


Ziyad siap sedia untuk solat

Pagi tadi, saya hampir pening kepala & putus asa mencari di mana handphone saya. Semua tempat yang biasa saya tempatkan handphone telah diselongkar. Namun masih belum berjumpa. Nak dimiss called, handphone dalam mode silent pula.

Esok ada perkhemahan di Telok Senangin, semua peserta perlu confirmkan kehadiran kepada saya. Jadi, saya sangat sangat sangat perlukan handphone ketika ini.. Tapi, di manakah dia???

Setelah penat mencari dalam rumah (termasuk tempat2 yang tak mungkin boleh diletakkan sebuah handphone), saya duduk bersandar sambil makan "epal Ziyad".. Ziyad yang sibuk dengan haiwan peliharaannya asyik benar nampaknya.

Saya pun berkata, "Ziyad, nampak handphone ummi tak?"

Kemudian, dia dengan lajunya berlari ke arah beg bukunya. Kemudian membuka zip dan mengeluarkan handphone saya dan berus giginya. Lalu menyerahkan handphone kepada saya dan menyimpan semula berus giginya.

"Bertuah punya anak."

Menyesal saya tidak bertanya kepada Ziyad lebih awal..

Ziyad ni, mulutnya senyap je. Tangan banyak juga projek tersembunyi.. hahaha

Tuesday, May 25, 2010

Pretend play, cuddle time


Does your toddler love to try on your shoes? Does he attempt to put on your coat, hat, or eyeglasses? By stepping, literally, into your shoes, he's showing you — and himself — that he's aware he's growing bigger and that he wants to be like you. You may also notice him pretend playing with stuffed animals and dolls. He'll take over the "parenting" role by feeding his stuffed monkey a "banana" (which is actually a yellow wooden block) or by tucking the animal under a blanket and singing it a lullaby. He may kiss the monkey's boo-boo and want to put a bandage on it. Pretend play like this is a great example of imitation, and a sign that your child is learning to empathize with others.

Many 20-month-olds are very affectionate. Yours probably likes to sit on your lap and cuddle because he knows it's a time when he has your undivided attention — something he loves. He continues to want to help you with household chores, everything from folding laundry and unpacking groceries to sweeping the kitchen floor. Of course he really wants to do these "grown-up" things without your help, even though odds are he can't yet. It may slow you down a little, but it's worth the time to find safe ways to let him assist you.

http://www.babycenter.com/0_your-20-month-olds-social-and-emotional-development-terrible_1273321.bc

Wednesday, February 24, 2010

Mulianya Seorang Wanita


HARGAILAH WANITA DI SISIMU

Mulianya seorang isteri di sisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri
ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda,
sayangilah mereka.....

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja
dengan Tuhan...
jadi 'kilang' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap di waktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari.
Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah.
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. .
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis
nyawanya.

Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi
Allah beri kelonggaran siksa kubur.
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah ke atasnya jua..

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas masuk syurga.
Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung
terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan
di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki, juga bukan dari tapak
kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir
kepada kamu (lelaki), lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan
wanita, dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor form his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.

"Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgamu ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang mengharap belas darimu ...

"Ya Allah...
jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah
meninggal dunia"......

Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah.
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini
di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini.
Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah' , kamu pasti berjaya!"

Marilah kita ucapkan kalimah ini:
"Laa ilaaha illallah!"


Hargailah Masa


Hargailah Masa

To realize the value of ONE YEAR,

Ask a student who failed his or her final exam.

To realize the value of ONE MONTH,

Ask a mother who gave birth to a premature baby.

To realize the value of ONE WEEK,

Ask an editor of a weekly magazine.

To realize the value of ONE DAY,

Ask a daily wage laborer who has six kids to feed.

To realize the value of ONE HOUR,

Ask the lovers who are waiting to meet.

To realize the value of ONE MINUTE,

Ask a person who missed his or her train.

To realize the value of ONE SECOND,

Ask the person who survived an accident.

To realize the value of ONE MILLISECOND,

Ask the person who won a silver medal in the Olympics.

AND

To realize the value of this precious LIFE,

Ask the person who is now six feet under!

Quoted from The 7 Habits of Highly Effective Teens by Sean Covey, page 127 [the last two sentences are from my addition]~saifulislam.com~

Monday, February 22, 2010

Bina Imaginasi Anak Dengan Bercerita


Bina Imaginasi Anak Dengan Bercerita

Antara cara yang digunakan ibu bapa untuk menidurkan anak-anak kecil mereka ialah dengan mendodoikan lagu dan bercerita. Ibu bapa sebenarnya memainkan peranan penting sewaktu menidurkan anak-anak. Mereka boleh membacakan kisah atau cerita daripada buku atau memainkan kaset rakaman kisah klasik kepada anak-anak yang mahu tidur.

Menurut seorang pelatih korporat, Ronny M Cole, perkara ini secara tidak langsung akan menggalakkan perkembangan minda anak-anak serta mewujudkan kasih sayang antara mereka dan ibu bapa.

"Membacakan kisah daripada buku adalah bagus dan ia salah satu cara paling mudah. Ibu bapa bukan sekadar bercerita kepada anak-anak. Contohnya, mereka dapat menggunakan kisah teladan untuk memberi panduan kepada anak-anak agar mereka menjadi gembira dan lebih produktif. Mencipta kisah yang hebat dan menarik akan menukar waktu tidur anak-anak anda kepada aktiviti kekeluargaan yang menyeronokkan," kata Cole. Menurutnya, kisah daripada buku cerita yang direka khas itu boleh membantu anak-anak mengenal pasti emosi yang mereka alami sepanjang hari sambil membawa kepada fokus kegembiraan yang mereka rasai.

"Membaca kisah-kisah sebelum tidur akan meninggalkan kesan positif untuk anak-anak."

Cole menganggarkan dia telah menceritakan lebih 3,000 kisah kepada anaknya. Dia mula mereka cerita atau kisah menarik atas permintaan anaknya ketika tidak terdapat sebarang buku yang boleh ditemui di tempat mereka kunjungi.

Namun Cole turut mengaku imencipta cerita-cerita sebegini adakalanya menakutkan.

"Apabila kali pertama anda mencuba, anda akan berasa agak sukar mereka kisah yang boleh menarik perhatian anak anda.

"Menceritakan kisah sendiri lebih menyebabkan anda terlibat dan sering meletakkan diri anda sebagai subjek.

"Namun sama ada anda mula bercerita dengan baik atau sebaliknya, anak-anak anda akan membesar dengan menyukai cerita yang anda reka bersama mereka," jelasnya.

Cole menegaskan aktiviti itu perlu dilakukan sekurang-kurangnya selama sebulan sebelum anda dapat merasai kesannya.

"Selepas sebulan, anda akan mengetahui sama ada anak anda menyukainya atau mendapat sesuatu daripada kisah yang anda ceritakan.

"Setelah itu, anda juga boleh menyelitkan kisah-kisah pengajaran mengenai moral, sains dan apa sahaja yang anda inginkan."

Tahun lalu, seorang setiausaha kerajaan Britain, Ed Balls memberi respons terhadap kajian bahawa seorang daripada 10 kanak-kanak di negara itu tidak pernah dibacakan buku cerita sebelum tidur. Menurut Balls, bercerita selama 10 minit setiap malam sebelum anak-anak tidur amat penting. Ia umpama satu diet yang baik serta gaya hidup yang sihat.

Beliau turut menjelaskan, aktiviti itu perlu dijadikan rutin harian ibu bapa, sama seperti memberus gigi dan mandi. Bagi Cole pula, dia melihat ibu bapa yang bercerita kepada anak-anak sebelum tidur membawa kesan jangka panjang yang positif dalam diri masing-masing.

Salah satunya ialah ibu bapa akan belajar menjadi kreatif dan secara tidak langsung membantu mereka menjalani kehidupan dengan lebih profesional. Lebih banyak anda bercerita, anda akan menjadi lebih kreatif dalam setiap perkara yang dilakukan. Anda akan dapati banyak idea-idea baru muncul di fikiran anda setiap masa. Manakala kebaikan untuk anak-anak pula ialah mereka turut mempelajari perkara baru dan menjadi lebih aktif dalam proses pembelajaran berdasarkan kreativiti.

Daya Imaginasi dan Kreativiti

Menurut seorang pakar psikologi kanak-kanak, bercerita kepada anak sebelum tidur membawa bawa banyak kebaikan.

"Antara kebaikannya ialah ia dapat membuat anak-anak anda tenang dan berasa relaks. Cerita yang anda perdengar juga boleh membina daya imaginasi mereka dan apabila mereka meningkat usia, akan memberi daya kreativiti yang lebih tinggi," kata beliau.

Dengan bercerita kepada anak anda ketika mereka ingin tidur akan membuat mereka tertunggu-tunggu masa ini kerana mereka akan rasa lebih dekat dengan ibu bapa.

Ia merupakan satu ketika yang akan diingati oleh anak anda seumur hidup beliau. Aktiviti bercerita kepada anak anda sebelum mereka tidur juga akan memupuk tabiat suka membaca anak-anak, selain memberi keseronokan kepada mereka.

"Ini merupakan satu masa yang amat berharga kerana anda boleh bersendirian bersama anak, dalam suasana yang tenang dan tiada gangguan," kata beliau.

Cerita yang Sesuai

Janganlah bercerita tentang cerita-cerita yang seram atau sedih kerana ini akan menggangu alam tidur mereka nanti umpamanya mereka akan bermimpi benda-benda yang menakutkan.

Jadi apakah cerita yang sesuai?

Menurut pakar itu, tidak kira sama ada membaca daripada buku atau bercerita dengan bersahaja, cerita-cerita itu seeloknya mempunyai beberapa ciri seperti situasi yang ada persamaan, cerita tidak terlampau panjang dan juga ada kepelbagaian.

Anda harus menyesuaikan cerita itu dengan sesuatu yang biasa dengan situasi anak anda. Contohnya seorang raja yang mempunyai putera yang nakal atau tentang seseorang yang mempunyai haiwan peliharaannya seperti arnab atau ikan yang boleh berkata-kata.

Atau gambarkan situasi cerita seolah-olah hampir sama dengan tempat anak anda telah lawati seperti zoo atau taman haiwan atau mungkin juga sebuah stor yang menjual barang permainan dan sebagainya. Dengan berbuat begini anda akan membantu anak anda memperkaya imej di minda serta daya imaginasi dan kreativiti mereka.

Ceritanya pula janganlah terlalu panjang.

Panjang ceritanya dalam linkungan 20 minit sahaja. Tujuan bercerita ialah untuk membantu anak anda tidur, jadi ia tidak perlu terlalu panjang. Anak-anak mahukan 'penamat' pada cerita itu, jadi kalau mereka tertidur sebelum cerita itu tamat, mereka akan rasa kecewa.

Kalau membaca daripada buku yang mempunyai beberapa bab, cuba baca dari bahagian ke satu bahagian dan cuba hentikan cerita itu pada satu segmen yang boleh mendatangkan kesimpulan.

Cerita-cerita Islami

Sebagai seorang Islam, kisah-kisah Rasul dan para sahabat amat baik diterapkan dalam jiwa anak-anak. Anak anda biasanya gemar pada sesebuah buku atau beberapa cerita pendek. Ringkaskan cerita yang panjang mengikut gaya bahasa yang sesuai dengan kefahaman mereka. Anda mesti sabar bercerita walaupun anak anda meminta buku yang sama dibaca berulang kali atau juga juga cerita yang sama diperdengar berulang kali.

Mungkin juga anda boleh memberikan sedikit kepelbagaian dengan memperkenal cerita-cerita yang 'baru' atau boleh bercerita cerita kegemaran mereka berselang malam.

Berikan anak anak anda pilihan dan mereka juga sudah tentu mahukan yang baru bila usia meningkat sedikit dan mereka juga akan menemui cerita kegemaran yang baru nanti.

Buku Bergambar

Bila usia anak semakin meningkat, mereka juga akan semakin pandai bercerita. Ketika ini masa bercerita sebelum tidur bukan lagi satu 'one man show' (dilakukan seorang) tetapi anak juga turut terlibat dalam bercerita.

Sebelum mereka pandai membaca, ada baiknya jika mereka diberi buku-buku yang mempunyai banyak gambar atau ilustrasi. Bila mereka mula belajar membaca, adakan banyak gerakan jari dan tunjuk tentang apa yang mereka baca serta juga dengar pertanyaan serta celoteh mereka. Anak kecil biasanya akan mengajukan banyak soalan.

Interaksi sebegini penting untuk mengeratkan hubungan ibu bapa dengan anak.

"Bila anak anda mula membaca tentang satu cerita, jangan ganggu mereka dan biarkan sahaja. Hindarkan daripada memberi komen negatif terhadap cerita mereka".

Cerita sebelum tidur ialah satu momen penting bagi anak anda.

"Mimpilah yang indah"

Sumber : http://www.halaqah-online.com

Tuesday, February 9, 2010

If I Had My Child to Raise Over Again


If I Had My Child to Raise Over Again
By Diane Loomans

If I had my child to raise all over again,
I’d finger-paint more, and point the fingers less.
I would do less correcting and more connecting.
I’d take my eyes off my watch, and watch with my eyes.

I would care to know less and know to care more.
I’d take more hikes and fly more kites.
I’d stop playing serious, and seriously play.
I would run through more fields and gaze at more stars.

I’d do more hugging and less tugging.
I’d build self-esteem first, and the house later.
I would be firm less often, and affirm much more.
I’d teach less about the love of power, And more about the power of love.

Moga Allah memberi ruang & kekuatan untuk diri ini mentarbiyah amanah yang diberi dengan sebaik mungkin, amiin.

Thursday, January 7, 2010

Why My Child Doesn't Talk Yet?


Most children have learned to say at least one word by the time they're 12 months old, and it's unusual for a child to not be speaking at all by 18 months. But although it's not typical, your child's situation is not necessarily cause for great concern, either.
Boys, especially those under 2, tend to develop languange skills more slowly than girls, and some more cautious and reserved children tend to wait until they understand a great deal of what they hear before they actually speak.Look for these signs of language readiness:

• Does your child point? Pointing to something he wants or to pictures in a book is closely related to the beginning of actual speech.
• Does he seem to understand what you say? The ability to understand language precedes the ability to talk. If your child seems to comprehend a great deal of what others are saying, he's well on his way to talking.

• Does your child use gestures and facial expressions to communicate? Many children communicate what they need nonverbally, and in fact most toddlers develop a host of nonverbal signals. Until about 24 months, it's more important that your child is making some kind of effort to communicate than that he has a large vocabulary.

• Does your child grunt? This may seem like a strange question, but new research shows that the little grunts toddlers make while pointing to pictures or playing with toys are actually a kind of commentary. Children who aren't yet talking and don't grunt are more likely to later be diagnosed with a language delay.If your child isn't showing these signs of readiness, you may want to make an appointment for a speech and hearing assessment.

Most public schools offer free screenings; if yours doesn't, try contacting the county office of education. In general, the earlier a language delay is detected, the easier it is to treat. Many language problems can be treated very effectively during the preschool years so that your child will have no long-term deficits.

http://www.babycenter.com

Tuesday, January 5, 2010

Children Learn What They Live




"If children live with criticism, they learn to condemn
(Bila anak hidup dengan kritikan, mereka belajar untuk mengutuk)
If children live with hostility, they learn to fight
(Bila anak hidup dengan permusuhan, mereka belajar untuk melawan)
If children live with fear, they learn to be apprehensive
(Bila anak hidup dengan ketakutan, mereka belajar untuk khawatir)
If children live with pity, they learn to feel sorry for themselves
(Bila anak hidup dengan belas kasihan, mereka belajar membelaskasihani diri sendiri)
If children live with ridicule, they learn to feel shy
(Bila anak hidup dengan ejekan, mereka belajar menjadi pemalu)
If children live with jealousy, they learn to feel envy
(Bila anak hidup dengan iri hati, mereka belajar menjadi pendengki)
If children live with shame, they learn to feel guilty
(Bila anak hidup dengan rasa malu, mereka belajar untuk merasa bersalah)
If children live with encouragement, they learn confidence
(Bila anak hidup dengan dukungan, mereka belajar untuk percaya diri)
If children live with tolerance, they learn patience
(Bila anak hidup dengan toleransi, mereka belajar menjadi sabar)
If children live with praise, they learn appreciation
(Bila anak hidup dengan pujian, mereka belajar untuk menghargai)
If children live with acceptance, they learn to love
(Bila anak hidup dengan penerimaan, mereka belajar untuk mencintai)
If children live with approval, they learn to like themselves
Bila anak hidup dengan pengakuan, mereka belajar untuk menyukai dirinya sendiri)
If children live with sharing, they learn generosity
(Bila anak hidup dengan berbagi, mereka belajar menjadi murah hati)
If children live with honesty, they learn truthfulness
(Bila anak hidup dengan kejujuran, mereka belajar tentang kebenaran)
If children live with fairness, they learn justice
(Bila anak hidup dengan keadilan, mereka belajar menjadi adil)
If children live with kindness and consideration, they learn respect
(Bila anak hidup dengan kebaikan hati dan perhatian, mereka belajar menghargai)
If children live with security, they learn to have faith in themselves
(Bila anak hidup dengan rasa aman, mereka belajar untuk mempunyai keyakinan)
If children live with friendliness, they learn the world is a nice place in which to live
(Bila anak hidup dengan rasa persahabatan, mereka belajar menemukan cinta dalam kehidupan)"

Di Taman Permainan Kanak-kanak

Bismillah..
Saya dan suami sentiasa berusaha membawa anak kami ke taman permainan kanak-kanak. Minimum sekali dalam seminggu. Kami sangat berharap ada kualitinya dalam masa yang kami luangkan untuk si cilik ini.
Di taman permainan, dia boleh bermain bersama kawan-kawan - belajar bersosial, bertolak ansur & berkenalan dengan kawan-kawan baru. Selain itu, dapat juga menyihatkan badannya, otak yang cerdas datang dari badan yang cergas. Ummi & abi pun dapatlah juga exercise di taman rekreasi tu.. =p
Kami sangat gembira melihat dia berlari & bergembira di taman permainan. Here, some photos.
Tengok ape tu? Cepatlah naik tangga tu..
Ziyad sangat suka bergayut di sini.
Sampai ummi & abi pun penat nak dukung dia.. =p

Keluar dari tunnel

Dalam tunnel

Hide and Seek

Jongkang-jongket

Lagi Foto Semasa di Zoo Negara

Ziyad loves Giraffe very much.. =p

Abi, Ummi & Ziyad

Tortoise


Mulanya berani nak tengok pony, tapi bila terpegang rambut pony, terus die tarik diri. Geli agaknya.. =)